Корисні поради та матеріали для організації виховної роботи в новому навчальному році.
Виховна робота завжди була невід’ємною складовою освітнього процесу, а зараз, в умовах військової агресії рф проти України, її важливість складно переоцінити. Усе, що відбувається зараз – виклик для школи, для вчителів та учнів. Звісно, постає питання: як саме працювати просто зараз, як розставити акценти?
Найважливішими напрямами виховної роботи зараз мають стати:
- психологічна та емоційна підтримка учнів;
- навчання правил поведінки в умовах воєнного стану (під час повітряних тривог, поводження з вибухонебезпечними предметами, перша медична допомога тощо);
- адаптація та підтримка учнів-ВПО;
- розвиток критичного мислення та медіаграмотності;
- національно-патріотичне виховання.
Психологічна та емоційна підтримка учнів
Зараз учні найбільше потребують підтримки та розуміння, академічні успіхи та оцінки відходять на другий план. Їм потрібна наша впевненість у тому, що все буде добре, наша стійкість та віра в перемогу навіть у важкі часи невизначеності.
До того ж тепер учитель додатково стає ще й справжнім психологом!
У такій роботі можна використати матеріали:
- методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»;
- лист МОН від 29 березня 2022 року «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;
- Telegram-канал «Підтримай дитину»;
- стаття «Підтримка учнів в умовах війни: 5 порад учителям»;
- стаття «Як працювати з учнями, які зазнали психологічних травм»;
- стаття «Психологічна та емоційна підтримка школярів у воєнний час: ідеї та поради»;
- інтернет-конференція «Психолого-педагогічні засади роботи в кризових умовах».
- стаття «5 вправ для підвищення емоційної стійкості учнів»;
- стаття «Розвиваємо навички керування емоціями: 6 дієвих вправ»;
- стаття «Саморегуляція психоемоційного стану: дієві прийоми».
Правила поведінки в умовах воєнного стану
Нова реальність диктує нові правила життя. Тепер одне з найважливіших завдань – навчити дітей правилам безпеки, які допоможуть зберігти життя.
Школярі мають знати:
- які заборони та обмеження діють під час воєнного стану;
- що таке «тривожна валіза», як її зібрати, що туди покласти;
- як діяти під час повітряних тривог (що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо);
- як поводитися під час обстрілів;
- що робити у випадку виявлення вибухонебезпечних предметів;
- як надавати першу домедичну допомогу.
Під час підготовки тематичних виховних годин стануть у пригоді такі матеріали:
- брошура «У разі надзвичайної ситуації або війни»;
- стаття «Правила поводження з вибухонебезпечними предметами: як провести виховну годину»;
- поради від ДСНС «Дії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеру»;
- поради від проєкту ВзаємоДія.
Адаптація та підтримка учнів-ВПО
Під час роботи стануть у пригоді наступні матеріали:
- стаття «У нас з'явився учень-ВПО: як познайомити дитину із класом»;
- стаття «Як працювати з учнями, які зазнали психологічних травм»;
- стаття «Три поради для протидії дискримінації та булінгу в школах в умовах воєнного стану»;
- стаття «Дистанційний тимбілдинг: 5 завдань для згуртування класу».
Розвиток критичного мислення та медіаграмотності
Про те, наскільки важливо критично мислити в будь-якій ситуації та володіти навичками медіаграмотності, говорили завжди. І тепер, в умовах війни, ми можемо як ніколи добре бачити всі наслідки активної роботи ворожої пропаганди. Вона приймає різні форми, інколи найнеочікуваніші, але ми маємо бути готові. І маємо навчити дітей теж бачити фейки та пропаганду, адже нерідко вона спрямована саме на молоде покоління, на яке легше вплинути.
Тож саме час працювати!
У цьому допоможуть наступні матеріали:
- статті, присвячені різноманітним прийомам для розвитку критичного мислення (їх можна використовувати під час годин спілкування чи навіть безпосередньо під час уроків);
- відеоматеріали (вебінари, інтернет-конференції), присвячені критичному мисленню в освітньому процесі;
- статті, в яких ви знайдете прийоми для розвитку медіаграмотності;
- відеоматеріали (вебінари, інтернет-конференції), присвячені медіаграмотності в освітньому процесі;
- матеріали від національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр»;
- курс «Медіаграмотність та критичне мислення: від теорії до практики».
Вчіть школярів довіряти лише офіційним джерелам та завжди перепровіряти інформацію, особливо перш ніж поширювати її.
Національно-патріотичне виховання
Тепер, в умовах повномасштабної війни, ми маємо приділити особливу увагу національно-патріотичному вихованню.
Саме тому надзвичайно важливо:
- Проводити заходи національно-патріотичної спрямованості.
- Займатися волонтерською діяльністю.
- Розповідати дітям про українську культуру.
- Влаштовувати акції пам'яті.
- Проводити години спілкування, присвячені війни рф проти України.
- Створювати навчальні проєкти, присвячені борцям за незалежність та свободу нашої країни.
- Організовувати зустрічі із ветеранами АТО, ООС та війни рф проти України.
Під час роботи стануть у пригоді матеріали:
- Концепція національно-патріотичного виховання;
- заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання;
- стаття «Реалізація Концепції національно-патріотичного виховання: основні заходи та цікаві момент»;
- стаття «Розвиваємо громадянську компетентність школярів: неординарні ідеї та корисні лайфхаки»;
- інтернет-конференція «Формування громадянської компетентності на різних уроках»;
- стаття «Уроки історії для класного керівника, або як відзначити в школі пам’ятні дати, щоб учні не були байдужими»;
- стаття «Сучасне патріотичне виховання в Україні та світі»;
- вебінар «Як/чи українським школярам сьогодні вивчати історію країни-агресора»;
- курс «Інструменти та прийоми формування громадянської компетентності учнів».
Немає коментарів:
Дописати коментар