Мета: продовжити
знайомство школярів зі змістом казки І.Франка «Фарбований Лис», навчити визначити головних і
другорядних персонажів твору; розвивати вміння працювати з книгою, грамотно давати
вмотивовані відповіді на запитання, уміння порівнювати оригінал твору з копіями в інших видах творчості;
узагальнювати і робити висновки; формувати
світогляд
учнів;
виховувати пізнавальний інтерес до творчості І.Франка, повагу
до людей, зневажливе ставлення до лицемірства.
Тип
уроку: комбінований (із використанням інноваційних ,
мультимедійних технологій)
Брехнею
, кажуть, світ пройдеш,
Та назад
не вернешся…
Народна мудрість
Слова ласкаві, а думки
лукаві
Народна мудрість
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Тренінгові вправа «Емоційна
настанова»
Послухайте пісню і скажіть, з чого починається дружба?
Тож подивіться
один на одного, усміхніться! Нехай гарні
емоції роблять вас щасливішими, а цей урок подарує лише чудовий настрій!
ІІ.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
(До
класу заходять хлопці , які спізнилися на урок. В руці тримають
м’яч,
розмовляють між собою)
- Класно я зіграв у футбол з хлопцями . Я забив у ворота аж 3 м’ячі. Денис хотів відібрати м’яча, та я йому вдарив по нозі, а Сашка так штовхнув, що він не схотів більше грати. А ще скажу тобі, що мене всі хлопці бояться, бо знають, що я сильніший від них. …Ой, вибачте за спізнення, дозвольте сісти за парту.
- Діти, а чи нікого вам не нагадує Владислав?
- Класно я зіграв у футбол з хлопцями . Я забив у ворота аж 3 м’ячі. Денис хотів відібрати м’яча, та я йому вдарив по нозі, а Сашка так штовхнув, що він не схотів більше грати. А ще скажу тобі, що мене всі хлопці бояться, бо знають, що я сильніший від них. …Ой, вибачте за спізнення, дозвольте сісти за парту.
- Діти, а чи нікого вам не нагадує Владислав?
-Можливо, трішки схожий на
хвалька Лиса Микиту?
(учні
знаходять і зачитують уривок вихваляння Лиса)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Саме сьогодні
ми продовжимо мандрувати захопливим
світом казки «Фарбований лис»», де
діють звірі, але , якщо ви були уважними читачами, то не могли не помітити , що
автор наділив тварин рисами характеру
людей. Отже, через героїв казки автор висміює людські вади.
- А ви любите казки?
- Казка — це наш найкращий приятель, який приходить до нас у
дитинстві і не полишає навіть дорослих. Казка розважає, допомагає пізнати світ, кличе у мандри, дає мудрі
настанови, велить бути сміливими й
мудрими, вчить робити добро і зневажати зло, бути відвертим і правдивим. Тож,
до роботи.
Перевірка засвоєння змісту прочитаного тексту казки
Та спочатку виконаймо невелике тестове завдання. Ваше завдання
:відновити текст, записавши в зошит пропущені слова.
Виконання клоуз-тестів
1. Лис Микита вихвалявся,
що в білий день побіжить до __________________ та вкраде просто з торговиці
___________________.
2. Лиса побачили і почали
наздоганяти _____________________ , тому він
змушений був сховатися від них у
_________________________________.
3. Лис Микита сказав
звірам, що він посланець __________________________ і звати його
__________________________.
4. У звірячім царстві
запанувала нечувана _______________ і всі звірі зразу кинулися робити
__________________ .
5. Пройшов __________
Лисового царювання, і звірі влаштували на честь
Микити __________________ .
6. Зображуючи звірів у
казці «Фарбований Лис», письменник-казкар __________________ мав на увазі
____________________ .
1. Лис Микита вихвалявся,
що в білий день побіжить до МІСТА та
вкраде просто з торговиці КУРКУ.
2. Лиса побачили і почали
наздоганяти ПСИ, тому він
змушений був сховатися від них у ДІЖКУ
З ФАРБОЮ.
3. Лис Микита сказав
звірам, що він посланець СВЯТОГО
МИКОЛАЯ і звати його ОСТРОМИСЛ.
4. У звірячім царстві
запанувала нечувана РАДІСТЬ і
всі звірі зразу кинулися робити ПОРЯДКИ.
5. Пройшов РІК Лисового царювання, і звірі
влаштували на честь Микити СВЯТО.
6. Зображуючи звірів у
казці «Фарбований Лис », письменник-казкар І.Я. ФРАНКО мав на увазі ЛЮДЕЙ.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
А епіграфом уроку
будуть такий народний вислів : «Слова ласкаві, а думки лукаві».
-Кого з героїв
казки вони найбільше характеризують?
ІV. Основний зміст роботи.
1. Опрацювання
ідейного змісту казки І.Франка «Фарбований Лис».
Ви, мабуть,
помітили, що такий герой, як Лис, Лисичка дуже часто зустрічається як у
народних казках, так і в літературних. Чому ж так? Напевне, тому, що цей звір
дуже розповсюджений у багатьох куточках землі, він вважається хитрим і
кмітливим, спритним на полюванні .При роз добуванні собі їжі не цурається
навіть людських осель, полюбляє навідуватись до курників. А яка ж лисиця
насправді, як її описують вчені-зоологи?
Повідомлення учня
Лисиця належить до роду хижих ссавців
родини Собачі. Довжина її тіла до 90см, хвоста- до 60см, вага від 2 до 14 кг.
Волосяний покрив густий, пухнастий, переважно жовтувато-рудий; буває червоне і
біле хутро. Харчується лисиця рослинною і тваринною їжею (миловидними
гризунами,зайцями, птахами, комахами, яйцями). У березні – квітні лисиця
народжує 4-6 лисенят. Налічують близько 14 видів лисиць, вони розповсюджені
майже на всіх материках.
Вернімося до
казки «Фарбований Лис».
-Ви, мабуть, звернули увагу на те, що в казці
« Фарбований Лис» про Лиса описується протягом усього твору, а інші персонажі
згадуються в окремих епізодах. Це тому, що в казці є герої головні і
другорядні.
Головні герої –
це ті, які стоять у центрі твору, характер, дії і вчинки яких змальовуються
найдокладніше. Другорядні - це ті
персонажі, які допомагають глибше розкрити характери головних героїв, тему та
ідею твору.
Завдання учням:
Визначити головних та другорядних героїв
казки І. Франка «Фарбований Лис».
Головні герої казки
|
Другорядні герої казки
|
Лис Микита
|
Ведмідь, лисиця, кабан, вовк, пес,
олень, мавпа
|
Музична фізкультхвилинка
«Україно, ми твоя надія»
„Мозкова
атака”
Визначити тему
та ідею казки „Фарбований Лис”. Очікувані
відповіді.
Учитель
демонструє ілюстрації до казки, а діти повинні відгадати ,який епізод
зображений на них(знайти цитати у тексті, зачитати)
Коли ви читали
казку, то помітили, що в тексті твору є багато стійких словосполучень та
фразеологізмів. Давайте за допомогою усного лексичного диктанту з’ясуємо
значення деяких з них.
Лексичний диктант
1)
У білий день – (серед дня);
2)
Одним духом – (миттю);
3)
Набрався відваги – (зважився);
4)
Стати в пригоді – (знадобитися);
5)
Заграло сонце – ( відчув радість);
6)
Дати драпака – (втекти);
7)
Жити, мов у Бога за дверима –
(спокійно);
8)
Мов полуда з очей спала – (прозріти);
Рубрика „Порівняй”
Чи знаєте ви, що за основу свого твору
Іван Франко взяв індійську народну казку „Фарбований шакал”? Порівняймо ці два тексти. Що між ним є спільне, а чим вони різняться?
А що є спільним у всіх цих творах?
(об’єднані спільною ідеєю)
Слово вчителя (перегляд мультфільму)
- А чи знаєте ви, що твори видатних митців слова завжди надихали інших митців на створення
шедеврів: картин, скульптур, музичних композицій, відеофільмів і навіть,
мультфільмів.
- Не став винятком і твір Івана Франка «Фарбований
Лис», що надихнув мультиплікаторів і режисера - постановника Олександра Іванова
на створення мультиплікаційного фільму.
Пропоную вам
переглянути фрагмент цього мультфільма, але пам’ятайте, що ви ще й учні,
які люблять трудитися. Дивіться уважно, а після перегляду дасте відповіді на
запитання
Вправа „Аналіз
ситуації"
- Як сталося, що хитрий, обережний Лис Микита видав себе перед лісовою
громадою?
- Поясніть, чому звірі, впізнавши в Остромислові звичайного фарбованого
Лиса,
розлютилися і розірвали його? Що їх найбільше вразило та обурило?
- Чи міг Лис
Микита жити-поживати й добра наживати? Що він мав би
змінити: друзів, родичів, себе? А люди завжди бачать себе?
Висновок: змінюючи себе , ми змінюємо світ.
Слово вчителя. Саме в
цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки —бажання вищого жити за
рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління
свого героя „добрим", „справедливим", „м'якосердним". Але це
добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший,
той ніколи не вигравав справи".
Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих.
Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів.
У цій казці змальовано найосновніші риси тиранії. Тиран — це „Великий
егоїст",
який править незаконними методами з допомогою насильства. У цьому теж
полягає алегоричний зміст казки. А тираном у ній виступає Лис Микита
V. Підбиття підсумків уроку.
- Як ви вважаєте, що наближає літературного персонажа до
нашого часу?
-Чи легко жити таким Лисам серед людей зараз?
Інтерактивна
вправа “Мікрофон”
Метод
ПРЕС
Я вважаю, (що
брехати не можна).
-
Тому, що (скільки не бреши, а правда сильніша
від брехні).
-
Наприклад, (Лис брехав, жив нібито
добре, а постійно боявся бути викритим).
-
Отже, гірка правда краща за солодку
брехню).
Ознайомившись
із казкою І. Франка „Фарбований Лис", ми переконались, що обман ніколи не
закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя
героя твору. Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками,
чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку
й своїй власній
поведінці.
Англійське прислів'я влучно стверджує: „Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем керуватися у будь-якій складній для вас ситуації.
поведінці.
Англійське прислів'я влучно стверджує: „Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем керуватися у будь-якій складній для вас ситуації.
VІ. Домашнє завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар