Дієслово як самостійна частина мови



Тема:    Дієслово як самостійна частина мови
Мета:    узагальнити, систематизувати вивчений матеріал про дієслово, виявити прогалини у знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь та навичок з даної теми; розвивати мислення, творчу уяву, пам’ять, увагу; виховувати організованість, прищеплювати  любов до українського слова, викликати бажання вивчати українську мову.
Тип уроку:  урок узагальнення та систематизації знань
Форма уроку:  урок-подорож
Обладнання: картки із завданням, карта подорожі, костюми казкових героїв, запис мелодії. 
              кросворд.
Девіз:   Навчаючи інших, вчися сам

                                                        ПЕРЕБІГ УРОКУ 
-         Діти, скажіть, будь ласка, чи любите ви подорожувати? Чому?
-         Що ж таке подорож? (Відповідь учнів )
Сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок. Ми будемо подорожувати до країни мрій, фантазій, нездійсненних і таких бажаних чудес. А от куди, ви дізнаєтесь пізніше. Жодна подорож, мабуть, неможлива без карти. Подивіться, на карті відсутні назви наших зупинок. Та вони будуть зявлятися в ході нашої роботи. В зошитах, на полях, ви будете зазначати свої здобутки на кожній зупинці. Для цього скористаймося такими позначками:
О- оцінки високого рівня;
Δ- оцінки достатнього рівня;
- середній рівень.
А зараз на хвилинку уявіть, що ви посеред казково гарної галявини. Вас овіває легенький вітерець, голубить ніжне проміння і ви вдихаєте пахощі трав. ( Мелодія) Казка про дієслово.
( Розповідь учня) Ви ,мабуть, здогадалися, що мандрувати ми будемо з дієсловом.
Отже, тема нашого уроку: «Дієслово як самостійна частина мови».А чи помітили ви, як сформульована тема уроку? Від цього походить наше перше завдання, проблемне. В кінці уроку ви маєте довести, чому дієслово – це самостійна частина мови.
А девізом нашого уроку будуть слова: «Навчаючи інших, вчися сам». Сьогодні завітала на наш урок Королева знань, тож запрошуємо її.
Королева знань.  Вже шостий рік ви мандруєте світлими дорогами моєї країни. За цей час ви багато пізнали, піднімалися на висоти й проникали в глибини наук, оволодівали скарбами Рідної мови. В країні звуків, що називалася Фонетикою, відвідали Графіку і Орфографію, дослідили Будову слова, захоплювалися красою і багатством Лексики та Фразеології.
                                                Шкільна стежина кличе Вас
                                                У світлий і просторий клас.
                                                В країну нашу поспішайте,
                                                Добра і розуму навчайтесь.

                                                Щирості, краси, поваги-
                                                Забувайте про розваги.
                                                Обіцяйте не лінитись,
                                                На дванадцятки добре вчитись.
В гості завітали ми до вас, щоб перевірити, чого навчились ви. Отже, перша наша зупинка
«Повторення».
-         Чи є серед вас бажаючі отримати завдання? (Ситуативна гра) А зараз уявіть, що ми не казкові герої, а кореспонденти, які хочуть взяти у вас інтервю. Дайте відповідь на питання:
-         Яку частину мови називають дієсловом?
-         Як змінюється ця частина мови?
-         Скільки видів вона має? Які саме? Молодці! Вирушаймо далі! І ось нарешті, ви біля кордону великої країни Дієслово. Править тут король Дієслово. Та ось і він. Тож я передаю слово правителю країни- його величності королю Дієслову (Заходить Дієслово)
                                   
                                    Я – король країни Дієслово.
                                    Ви зі мною вже знайомі:
                                    З вами я у кожнім домі,
                                    І усяк, хто розмовляє,
                                    Часто той мене вживає.
                                    Я – це рух, процес, робота,
                                    Дія, мислення, турбота,
                                    Стан людини чи природи,
                                     Зміна часу чи погоди.
                                     Що робити? Хто не знає,
                                     Хай у мене запитає,
                                    Я трудящий і активний,
                                    В реченні – предикативний.
А зараз ми перевіримо, чи все ви знаєте про мене, чи ні? Тому пропоную наступне випробування. Виконавши тестові завдання, ви всі отримаєте по 4 бали. ( Герої роздають листочки з тестовими завданнями) Вам потрібно визначити лише правильну відповідь. На це завдання дається 1 хвилина. Що ж, мені залишається побажати вам щасливої подорожі.
( Дієслово сідає за парту ) Настав час для наступного завдання. Отже, зупинка «Орфографічна».

                               Програмований  диктант
Пропонується кодова таблиця: правопис частки окремо –код 2. Учні по вертикалі проставляють цифри, що відповідають кількості слів для кодування ( 12 слів). У ході виконання напроти цифр учні записують відповідний код.
Нездужати, не приготувати, недодивитися, не нагріти, ненавидіти, недолюблювати, не брати, недочувати, не надивитися, непокоїти, не кривдити, не перескочити.
    1-1;      7-2;
    2-2;      8-1;
    3-1;      9-2;
    4-2;     10-1;
    5-1;     11-2;
    6-1;     12-2       ( На дошці)
По-моєму, немає такої людини, яка б не любила музику. Адже музика- це втілення всього прекрасного, світлого, доброго і вічного. Люди, мабуть, ніколи не перестануть любити музику, співати, бо пісня – це життя, це боротьба. Дієслово в реченні – наче талановитий диригент оркестру. Воно дихає, це й послужило мотивом називання. Бо ж дієслово відповідає за всі граматичні ролі в реченні. Воно докладає усіх сил, щоб інші члени речення найкраще виконали чарівну мелодію думки. Тому наша наступна зупинка має назву «Музична».
Ваше завдання: прослухати українську пісню і виписати з неї дієслова.
     1 група визначає час дієслова;
     2 група – вид;
     3 група- спосіб;
     4 група- особу.
Наступна зупинка має дуже цікаву назву «Відгадай»
1.     Заперечувати; 2.вітатися; 3. забути; 4.хворіти; 5. збільшити; 6. говорити; 7. забороняти; 8.сміятися.   Відповідь. 1. Стверджувати; 2.прощатися; 3. забути; 4. видужувати; 5. зменшити; 6. мовчати; 7 дозволяти; 8. плакати.
Пробиваючись крізь перепони, ми наближаємось до вирішення проблемного питання, однак подивіться, попереду ліс, перейти який ми зможемо лише тоді, коли виконаємо завдання.
Тому наша остання зупинка «Розумова».
1 група- вправа 536;
2 і 3 групи виконують завдання ( пригадують вірш з української літератури на місці крапок вписують дієслова. Пригадують назву вірша, автора.
4 група- робота з сигнальними картками.
Ось ми і підійшли до вирішення проблемного питання. Чому ж дієслово – це самостійна частина мови? Даючи відповідь на питання, ссилайтесь  на метод-прес. ( на дошці )
Оцінювання. От і промайнула наша казкова подорож. Казка скоро мовиться, а путь до знань не скоро верстати. Тому ми не зупиняємося. А зараз кожна група оцінює свої знання, результати якої ми побачимо на дереві знань. Тож вперед! На парті перед вами лежать по три яблука: червоне – оцінки високого рівня, жовте – достатнього, а зелене – середній рівень.
Домашнє завдання. Виконати вправу 
Підсумок. Молодці! Ви сьогодні попрацювали дуже добре. А тому, за вашу роботу яблунька дарує вам солодкі плоди. То ж прийміть ці дари природи. До побачення!


Немає коментарів:

Дописати коментар